Gyermek terápia

Minden szülővel előfordul néha, hogy elbizonytalanodik gyermeke fejlődését, viselkedését tapasztalva. Elgondolkodik, hogy vajon gyermeke tünetei a fejlődéssel, változással együtt járó átmeneti nehézségek vagy éppen ennek a fejlődésnek az elakadásai. Előfordulhat, hogy a szülő nehezen találja a megoldást arra, hogy milyen nevelési módszer, kapcsolati forma segítheti elő leginkább a gyermek további, zökkenőmentes fejlődését.

Terápia során lehet, hogy néhány beszélgetés, tanácsadás (1-5 alkalom) már segít, és a család saját erőire támaszkodva megtalálja a megoldást. Máskor hosszabb együttműködésre, terápiára van szükség, melynek során játék és beszélgetés útján megpróbálom megérteni, hogy mi okozza a gyermek tüneteit, és hozzásegítem a családot, hogy közös erővel megoldást találjanak a problémára.

A gyerekekkel folyó pszichoterápia legfontosabb eszközei közé tartozik a rajz és a játék.

A gyerekrajzokban megjelenik a gyereket foglalkoztató kérdések érzelmi töltése, a feldolgozás szintje, a gyerek kreativitása, érettsége vagy egy aktuális krízis miatti fejlődésbeli megtorpanása.
A foglalkozásokon készülő rajzok segítenek megérteni a gyermek problémáinak hátterét, gondolatait, szorongásait. A rajzolás alkotó folyamata a feszültségek csökkentésében is nagy szerepet játszik.


A játék a gyermek életének szerves része, fontos örömforrás. A gyermek játéka diagnosztikus eszköz a pszichológus számára, amelyből következtethet a gyermek tüneteinek okaira, háttérben meghúzódó családi, környezeti konfliktusok meglétére. A játékok egyben terápiás eszközök is, segíthetik az alkotó folyamatot, a kreativitást, szimbolikus formában a konfliktusok megoldását segítik és az érzelmi feldolgozás révén csökkentik a gyermek félelmét, szorongását.
Szimbolikus játékok közül kiemelt jelentőségű a világjáték és a báb-teszt.


Mi történik a terápián?

  • Az első interjú alkalmával az anya vagy a szülők együtt jönnek el hozzám, megbeszéljük, hogy miben tudok segíteni a családnak.

  • Ezt követi a pszichodiagnosztikai szakasz, mely 4-5 alkalomból áll. Ezeken az üléseken a gyermek egyedül van jelen, de kisebb gyermekeknél természetesen a szülő is bejöhet.

  • Különböző tesztekből, rajzokból, a gyermek játékából, megfigyeléséből, beszélgetésekből térképezem fel a gyermek személyiségét és problémáit.

  • Végül a szülőknek történő visszajelzés után beszéljük meg a segítségnyújtás kereteit és módját.





 
 
   
- Készítette -